5 mitów żywieniowych

Racjonalne, urozmaicone i wartościowe odżywianie to podstawa zdrowia i dobrego samopoczucia. Istnieje tak wiele różnorodnych diet i zaleceń dotyczących żywienia, że często trudno nam jednoznacznie stwierdzić, które z nich są prawdziwe, a które mogą nam bardziej zaszkodzić niż pomóc. Dlatego jeśli chcesz zdrowo się odżywiać, schudnąć lub zastosować dietę stosowną do chorób, z jakimi się borykasz, odwiedź profesjonalny gabinet dietetyczny. Przeczytaj też nasz artykuł, w którym obalamy pięć najpopularniejszych mitów żywieniowych i wyjaśniamy, jakie są fakty.

  • Mit 1: Owoce nie sprzyjają tyciu.

Naturalny cukier z owoców, fruktoza, również może sprzyjać tyciu, a także podnosi poziom cholesterolu w organizmie i przyczynia się do odkładania tłuszczu w wątrobie. Oczywiście nie oznacza to jednak, że powinniśmy zrezygnować z jedzenia owoców. Wręcz przeciwnie - warto po nie sięgać każdego dnia, gdyż zawierają wiele witamin. Jeśli jednak jesteś na diecie, delektuj się owocami z umiarem.

  • Mit 2: Nie należy jeść po godzinie 18:00.

To jeden z najbardziej rozpowszechnionych mitów na temat żywienia. Nie jest on jednak zgodny z prawdą. Tak naprawdę ostatni posiłek powinniśmy zjeść na 2-3 godziny przed snem. Jeśli więc chodzimy spać ok. 20-21, rzeczywiście godzina 18 jest optymalną porą na jedzenie. Jednak wiele osób idzie spać około północy, niekiedy nawet później. Jedząc ostatni posiłek o godzinie 18, trzeba byłoby wytrzymać aż 5-6 godzin bez jedzenia. Trudno byłoby przestrzegać tej zasady w takim przypadku.

  • Mit 3: Będąc na diecie, należy zrezygnować z produktów bogatych w tłuszcz.

Tłuszcz kojarzy nam się z największym wrogiem odchudzania i szczupłej sylwetki. Tymczasem wszystko zależy od tego, po jakie tłuszcze sięgamy. Najzdrowsze dla naszego organizmu są tłuszcze roślinne, które są niezbędne dla naszego zdrowia. Stanowią istotne źródło energii, dostarczają nam niezbędnych kwasów tłuszczowych, umożliwiają rozpuszczanie witamin: A, D, E, K. Dlatego warto sięgać po produkty bogate w tłuszcze roślinne, takie jak orzechy, siemię lniane czy awokado.

  • Mit 4: Będąc na diecie, trzeba odstawić węglowodany.

Podobnie jak w przypadku wcześniej opisanych tłuszczów, węglowodany również są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania naszego organizmu, gdyż stanowią główne źródło energii. Dotyczy to jednak węglowodanów złożonych, które znajdują się przede wszystkim w pełnoziarnistych produktach zbożowych, na przykład: pełnoziarnistych makaronach, kaszach, płatkach owsianych, brązowym i dzikim ryżu. Unikać jednak trzeba węglowodanów prostych, które stanowią źródło tzw. pustych kalorii.

  • Mit 5: Dieta wegetariańska jest zdrowa i pozwala zachować szczupłą sylwetkę.

Przejście na dietę wegetariańską czy wegańską nie gwarantuje nam jeszcze zdrowia, czy szczupłej sylwetki. Nawet jeśli zrezygnujesz z mięsa i produktów zwierzęcych, ale nadal będziesz spożywać duże ilości niezdrowego, wysokokalorycznego jedzenia, możesz być narażony na otyłość. Tylko zdrowa, zbilansowana i urozmaicona dieta wegetariańska pozwoli na zachowanie zdrowia i dobrego samopoczucia. Nie można też zapominać, że istotną rolę w kształtowaniu sylwetki odgrywa również aktywność fizyczna.

 

 

pozdrawiam Bartosz Stachowicz

W naszym Serwisie używamy plików cookies. Korzystając dalej z Serwisu, wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z Polityką prywatności. Wyrażenie zgody jest dobrowolne, w każdej chwili można ją cofnąć poprzez zmianę ustawień dotyczących plików „cookies” w używanej przeglądarce internetowej. Kliknij „Akceptuję”, aby ta informacja nie wyświetlała się więcej.