Czym jest dziennik żywieniowy i czy warto go prowadzić?

Czy warto prowadzić dzienniczek żywieniowy?

W procesie kontrolowania masy ciała czy poprawy stanu zdrowia istotną rolę odgrywa odpowiednio zbilansowana i dobrana dieta. Jednak nie zawsze pozornie nieszkodliwe nawyki żywieniowe są korzystne dla organizmu. W celu oceny jakości spożywanych produktów i ich wpływu na zdrowie człowieka niezwykle pomocnym narzędziem jest dziennik żywieniowy. W powyższym artykule przedstawiam porady dotyczące jego prowadzenia oraz korzyści, dla których warto zacząć z niego korzystać. 

 

Czym jest dziennik żywieniowy i jak należy go prowadzić?

Dziennik żywieniowy to narzędzie przeznaczone do monitorowania jadłospisu i nawyków żywieniowych oraz ich wpływu na kondycję organizmu. W dzienniku należy rzetelnie, konsekwentnie i zgodnie z prawdą odnotowywać wszystkie spożyte posiłki, wypite napoje oraz dostarczone do organizmu suplementy diety, a także leki. Forma prowadzenia dzienniczka nie jest istotna – może on być w wersji elektronicznej w telefonie, na komputerze czy też w formie analogowej na kartce w zeszycie. Jednakże bardzo ważne jest, aby zawrzeć w dzienniku żywieniowym informacje takie jak:

  • datę i godzinę spożycia posiłku, a także przekąsek między nimi;
  • ilość i gramaturę produktów;
  • spis zjedzonych produktów wchodzących w skład jednego posiłku;
  • rodzaj składników i wartości odżywczych tworzących dany posiłek;
  • sumę kalorii w jednym posiłku oraz we wszystkich spożytych w ciągu dnia;
  • sposób obróbki żywności (pieczenie, smażenie, gotowanie, etc.);
  • pory i dawki spożywanych suplementów diety oraz leków;
  • spis ilości i rodzaju wypitych napojów w ciągu dnia;
  • informacje na temat samopoczucia i dolegliwości zdrowotnych (rodzaj, nasilenie oraz długość ich trwania).

 

Co daje prowadzenie dziennika żywieniowego?

Prowadzenie dziennika żywieniowego przede wszystkim pozwala na monitorowanie oraz kontrolowanie jakości diety. Poprzez zapisywanie wszystkich posiłków spożytych w ciągu dnia kreuje się faktyczny bilans nie tylko objętości i typu zjedzonych produktów, ale także dostarczonych wartości odżywczych oraz sumy kalorii. Są to bardzo ważne informacje, na podstawie których można ustalić, w jaki sposób nawyki żywieniowe wpływają na zdrowie, samopoczucie oraz kondycję organizmu. Co więcej, odnotowywanie w dzienniku żywieniowym występujących nieprzyjemnych dolegliwości, może pomóc w zdiagnozowaniu nietolerancji pokarmowych bądź chorób dietozależnych związanych z układem trawiennym.

Co ważne dzięki dziennikowi dietetycznemu, dobry dietetyk uzyskuje pełen obraz zwyczajów żywieniowych, co znaczenie ułatwia późniejsze zlokalizowanie błędów oraz skomponowanie przez niego odpowiedniej diety dopasowanej do potrzeb, ograniczeń zdrowotnych oraz możliwości pacjenta. Ponadto dziennik żywieniowy to czynnik motywujący do osiągania zamierzonych celów dietetycznych, będących podstawą do utrzymania prawidłowej masy ciała lub pozbycia się zbędnych kilogramów. 

 

 

pozdrawiam Bartosz Stachowicz

W naszym Serwisie używamy plików cookies. Korzystając dalej z Serwisu, wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z Polityką prywatności. Wyrażenie zgody jest dobrowolne, w każdej chwili można ją cofnąć poprzez zmianę ustawień dotyczących plików „cookies” w używanej przeglądarce internetowej. Kliknij „Akceptuję”, aby ta informacja nie wyświetlała się więcej.