Dieta w ciąży

Wokół odżywiania się kobiet w ciąży powstało wiele mitów. Jednym z najpopularniejszych jest twierdzenie, że przyszła mama musi koniecznie jeść za dwóch, bo przecież w jej brzuchu rozwija się nowy człowiek. Niestety stosując się do tej zasady, bardzo łatwo jest przytyć, a dodatkowe kilogramy będzie trzeba zrzucić po porodzie. Aby uniknąć takiej przykrej sytuacji, najlepiej jest odżywiać się racjonalnie przez te wyjątkowe dziewięć miesięcy.

Dobrze jest zwrócić się o pomoc do dietetyka, który ustali indywidualną dietę dla przyszłej mamy, dbając zarówno o zdrowy rozwój płodu, jak i o dobre samopoczucie kobiety. W dzisiejszym wpisie postaramy się wyjaśnić Wam, jak powinna odżywiać się ciężarna! 


Jakich produktów nie powinno się jeść w ciąży?


Zacznijmy od tego, jakich produktów nie powinna jeść ciężarna. Przede wszystkim zakazane jest spożywanie surowego mięsa, ryb i owoców morza. Wynika to z ryzyka zakażenia się toksoplazmozą, listeriozą oraz żyjącymi w tych produktach pasożytami. Najlepiej zastąpić surowe mięso, ryby i owoce morza tymi poddanymi obróbce termicznej, która redukuje do zera niebezpieczeństwo zarażenia się którąś z wymienionych wyżej chorób. Niewskazane jest również jedzenie serów pleśniowych, które mogą być źródłem zakażenia listeriozą. 


Co powinna jeść przyszła mama?


W diecie przyszłej mamy powinno znaleźć się sporo węglowodanów, bo to one są podstawowym paliwem zarówno dla mamy, jak i dziecka. Najlepsze będą cukry pochodzące z węglowodanów złożonych, czyli np. z produktów zbożowych, kasz, warzyw czy owoców. Warto jest także regularne jedzenie nabiału i picie mleka, bo to właśnie te produkty dostarczają organizmowi pełnowartościowego białka, wapnia i witaminy D. Ważnym surowcem, który powinien być jedzony przez kobietę w ciąży praktycznie codziennie, jest także mięso. To z niego organizm mamy i dziecka będzie mógł pozyskać bardzo cenne żelazo, którego w okresie ciąży potrzebuje dwukrotnie więcej niż normalnie. Będąc w ciąży, nie wyrzekaj się za wszelką cenę słodyczy, zawarte w nich cukry proste są niezbędne do prawidłowego rozwoju płodu! Jedząc je, zachowaj jednak umiar, aby po porodzie nie żałować zbytecznego folgowania swoim zachciankom.

 

W naszym Serwisie używamy plików cookies. Korzystając dalej z Serwisu, wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z Polityką prywatności. Wyrażenie zgody jest dobrowolne, w każdej chwili można ją cofnąć poprzez zmianę ustawień dotyczących plików „cookies” w używanej przeglądarce internetowej. Kliknij „Akceptuję”, aby ta informacja nie wyświetlała się więcej.