Czy ilość zjadanych w ciągu dnia posiłków ma znaczenie?

Ile posiłków dziennie należy spożywać?

Podstawą zdrowego odżywiania jest zróżnicowana dieta bogata w składniki odżywcze i mineralne, a także ilość posiłków spożywanych w ciągu dnia. Ma to ogromne znaczenie nie tylko w kontekście prowadzenia diety odchudzającej, ale przede wszystkim utrzymywania zdrowego trybu życia.

Zapoznaj się z dzisiejszym artykułem, w którym wyjaśniamy ile posiłków dziennie spożywać, by organizm człowieka rozwijał się zdrowo, a jego cele dietetyczne stały się możliwe do zrealizowania.

 

Jak zaplanować grafik posiłków na każdy dzień?

Ilość posiłków do spożycia w ciągu dnia nie jest do końca tak oczywista, jak mogłoby się wydawać. Wpływa  na to wiele czynników, do których zalicza się m.in. ogólny stan zdrowia, predyspozycje, ograniczenia czasowe, a także zalecenia lekarza oraz postawiony cel dietetyczny. Powszechnie przyjęło się jednak, że optymalna liczba posiłków w ciągu dnia powinna wynosić od 4 do 5. Ponadto, posiłki te powinny być odpowiednio skomponowane, tak aby organizm mógł wszystko strawić przed końcem dnia. Niezwykle istotne jest, by odpowiednio wyważyć kaloryczność zjadanego pożywienia tak, aby posiłek z największą ilością kalorii miał miejsce mniej więcej w środku dnia. Okienka czasowe pomiędzy jedzeniem powinny wynosić od 3 do 4 godzin.

Każdy powinien dopasować harmonogram posiłków do swojego trybu życia, ale przykładowy i najczęściej wykorzystywany schemat to:

  • śniadanie o godzinie 08:00, jednak nie później niż 1-2 godzin po wybudzeniu. Powinno składać się z około 25% dziennej kaloryczności,
  • drugie śniadanie o godzinie 11:00, zawartość kalorii nieprzekraczająca 10%,
  • obiad o godzinie 14:00, składający się z około 30% całodziennego zapotrzebowania na kalorie,
  • podwieczorek o godzinie 17:00, podobnie jak drugie śniadanie powinien zawierać nie więcej niż 10% dziennych kalorii,
  • kolacja o godzinie 20:00, składająca się z 25% dziennego zapotrzebowania na kalorie.

Powyższy plan zakłada, że osoba położy się spać około godziny 22:00. Należy pamiętać o tym, że kolacja powinna być zjedzona około 1 - 2 godzin przed odpoczynkiem. Jest to ważne z dwóch względów: po pierwsze, jeżeli czas ten będzie dłuższy, organizm może zacząć odczuwać głód, co uniemożliwi skuteczną regenerację podczas snu. Z drugiej strony, jeżeli czas ten będzie krótszy, układ trawienny może nie zdążyć ze strawieniem, co w dłuższej perspektywie czasu jest szkodliwe dla metabolizmu.

 

Czy można samodzielnie decydować o ilości i składzie posiłków?

Oczywiście samodzielne stworzenie indywidualnego harmonogramu posiłków jest możliwe, należy jednak liczyć się z ryzykiem popełnienia błędu. Warto więc udać się do doświadczonego dietetyka, którego wiedza umożliwi skomponowanie diety bogatej w niezbędne mikro- i makroelementy, a okienka żywieniowe będą dostosowane do potrzeb i cyklu dobowego. Takie rozwiązanie z pewnością przyspieszy czas niezbędny do osiągnięcia wymarzonej sylwetki.

 

 

pozdrawiam Bartosz Stachowicz

W naszym Serwisie używamy plików cookies. Korzystając dalej z Serwisu, wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z Polityką prywatności. Wyrażenie zgody jest dobrowolne, w każdej chwili można ją cofnąć poprzez zmianę ustawień dotyczących plików „cookies” w używanej przeglądarce internetowej. Kliknij „Akceptuję”, aby ta informacja nie wyświetlała się więcej.