Jak cukry wpływają na nasz organizm?

Cukier to substancja, dzięki której wiele naszych ulubionych smakołyków, deserów, potraw i napojów ma przyjemnie słodki smak. Zwykle kojarzymy go z białym, krystalicznym proszkiem wytwarzanym z trzciny cukrowej lub buraków. W praktyce jednak rodzajów cukrów jest wiele i różnią się nie tylko specyfiką występowania, ale również swoimi podstawowymi właściwościami.


Wiele osób odwiedzających nasz gabinet dietetyczny
 zastanawia się, czy eliminacja cukru z diety to najlepszy sposób na zachowanie zdrowia i szczupłej sylwetki. Przeprowadzono wiele badań i powstało mnóstwo teorii na temat wpływu cukrów na ludzki organizm. Cześć z nich jednoznacznie ocenia cukier jako substancję szkodliwą. Jednocześnie wielu naukowców i dietetyków stwierdza, że umiarkowane spożycie cukru, szczególnie pochodzącego z owoców i warzyw, nie powinno mieć negatywnego wpływu na nasz organizm.


Różne rodzaje cukru

W potocznym języku określenie cukier zwykle odnosi się do białych kryształków o słodkim smaku. Jest to cukier spożywczy, a więc sacharoza, czyli związek zaliczany do grupy węglowodanów, których głównym celem w organizmach żywych jest magazynowanie energii, a także spełnianie niektórych funkcji budulcowych. Z chemicznego punktu widzenia sacharoza jest cukrem złożonym (dwucukrem). Z kolei w dietetyce zalicza się ją do cukrów prostych, z uwagi na szybkie wchłaniania i trawienie. Jest zbudowana z dwóch cząsteczek – glukozy i fruktozy. W bardzo dużych ilościach występuje przede wszystkim w trzcinie cukrowej oraz burakach cukrowych, dlatego to właśnie te dwie rośliny wykorzystywane są do produkcji cukru spożywczego. Można ją znaleźć też w wielu owocach i warzywach.

Nie jest to jedyny cukier, z jakim możemy się spotkać. Do cukrów prostych zaliczamy wszystkie jednocukry, a więc m.in. glukozę i fruktozę, a także dwucukry, czyli m.in. opisaną powyżej sacharozę i laktozę. Oprócz tego wyróżniamy cukry (węglowodany) złożone. Jest to przede wszystkim skrobia, występująca w produktach żywnościowych naturalnie, np. pieczywie, makaronach, ryżu.

Istotną grupę słodkich substancji stanowią też tzw. wolne cukry, a więc wszelkiego rodzaju cukry dodawane do produktów spożywczych przez producentów czy konsumentów (monocukry i dwucukry), a także występujące naturalnie w miodzie, syropach, sokach czy koncentratach owocowych.


Czy cukier szkodzi?

Szkodliwość cukru wynika przede wszystkim z nadmiernego spożycia. Niestety cukry występują w bardzo wielu produktach, po które sięgamy praktycznie każdego dnia i to w dużych ilościach.

Sama sacharoza jest rozkładana w organizmie na cukry proste — glukozę i fruktozę — i to właśnie one wywołują w organizmie określone efekty metaboliczne. Glukoza to nośnik energii wykorzystywany przez komórki organizmu. W wielkim uproszczeniu można stwierdzić, że odpowiada ona za odczuwanie głodu i sytości. Jednocześnie wpływa na gromadzenie tkanki tłuszczowej. Sacharoza jest jednak bardzo szybko przyswajalna, dlatego też nadmierne jej spożycie może doprowadzić do gwałtownego skoku poziomu glukozy we krwi, co niestety może powodować zaburzenia metaboliczne, w tym m.in. cukrzycę.

Z punktu widzenia szkodliwości bardziej negatywny wpływ na nasz organizm wykazuje fruktoza, której metabolizm odbywa się głównie wątrobie. Nadmiar może powodować znaczne obciążenie dla tego organu, w skrajnych przypadkach prowadząc nawet do niewydolności.

Trzeba pamiętać, że nadmierne spożycie cukrów prowadzi nie tylko do otyłości, ale też do wielu innych problemów zdrowotnych. Nawet szczupłe osoby powinny pamiętać o tym, aby z dobrodziejstw słodkiego smaku korzystać rozsądnie.


Jak bezpiecznie stosować cukier?

Wiele osób odwiedzających nasz gabinet dietetyczny w celu zrzucenia wagi uważa, że eliminacja cukru z diety to najlepszy sposób na odchudzanie. Tymczasem cukry występują w przyrodzie naturalnie i nie wywołują wyłącznie efektu szkodliwego. Można cieszyć się słodkim smakiem w bezpieczny sposób. Tajemnica tkwi przede wszystkim w umiarze oraz wykorzystywaniu produktów, które są naturalnie słodkie, a więc owoców i warzyw. Owocowe przekąski to najlepszy sposób, aby dostarczyć organizmowi odrobiny słodkości, a wraz z nią wielu cennych witamin.

 

 

 

pozdrawiam Bartosz Stachowicz

W naszym Serwisie używamy plików cookies. Korzystając dalej z Serwisu, wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z Polityką prywatności. Wyrażenie zgody jest dobrowolne, w każdej chwili można ją cofnąć poprzez zmianę ustawień dotyczących plików „cookies” w używanej przeglądarce internetowej. Kliknij „Akceptuję”, aby ta informacja nie wyświetlała się więcej.