Jak sporządzić dobry program dietetyczny?

Dobranie odpowiedniej diety i trzymanie się narzuconych reguł pomaga utrzymać zdrowy organizm, dobre samopoczucie i zgrabną sylwetkę. W ostatnich latach na temat właściwego żywienia powstało wiele teorii, które przy braku odpowiedniej wiedzy lub nieumiejętnym stosowaniu mogą krzywdzić, a nie leczyć. Jeśli nie chcesz popełnić tego błędu, przeczytaj ten artykuł.

 

Analiza struktury ciała

Na początku warto zaznaczyć, że dobra dieta powinna być ustalana indywidualnie na podstawie trybu życia danej osoby i celów, które zamierza ona osiągnąć. Oczywiście są pewne powtarzane w różnych źródłach standardy jak jedzenie warzyw, picie dużej ilości wody, rezygnacja ze słodyczy itp. Jednak są to tylko ogólne wskazówki, które same w sobie nie stanowią diety. Dlatego na początku najlepiej jest zbadać swój organizm za pomocą analizy struktury ciała, która pozwoli określić:

  • masę kości,
  • masę tkanki tłuszczowej,
  • masę mięśniową,
  • wiek metaboliczny,
  • podstawową przemianę materii,
  • zapotrzebowanie energetyczne,
  • skład mineralny ciała,
  • poziom nawodnienia ciała.

Ich analiza stanowi podstawę do ułożenia właściwej diety. Plan żywieniowy musi być dopasowany do konkretnego pacjenta z uwzględnieniem jego dolegliwości oraz stylu życia.

 

Efektywna dieta, która nie zniechęca

Dobry program dietetyczny powinien składać się z trzech podstawowych etapów: redukcji, stabilizacji i łączenia produktów. Liczba kalorii musi uwzględniać wagę oraz wydatek energetyczny. Trzeba ustalić podaż białka, tłuszczów i węglowodanów. Dużym problemem często jest dobór odpowiednich produktów oraz komponowanie z nich pełnowartościowych dań. Wiele diet rezygnuje z produktów wybranej kategorii. Natomiast autorski algorytm Bartosza Stachowicza opiera się na połączeniu bardzo różnorodnych produktów. Dieta obejmuje:

  • warzywa,
  • owoce,
  • pieczywo,
  • sery,
  • ryż,
  • mięso wołowe,

oraz inne produkty, które muszą znaleźć się w codziennym jadłospisie. Są one umiejętnie łączone z produktami, które w większości przypadków rujnują diety, czyli:

  • słodycze,
  • ciasta,
  • lody,
  • pączki,
  • schab z ziemniakami.

Dobry program dietetyczny znajduje równowagę między cukrami, białkami i tłuszczami w postaci prostej z cukrami, białkami i tłuszczami w postaci złożonej. Powinien on także uwzględniać preferencje smakowe pacjenta. Rezygnacja z większości lubianych produktów na rzecz samych zdrowych składników często jest powodem szybkiego zakończenia postanowień dietetycznych. Dlatego Bartosz Stachowicz dietetyk z Krakowa za stworzenie algorytmu doskonale komponującego różnego rodzaju produkty został nagrodzony tytułem laureata Orła Medycyny GOLD w 2018 roku. Bez odpowiedniej wiedzy „zdrowa dieta” może być niesmaczna, a co gorsze, może nie dawać pożądanych efektów. Pamiętaj również o tym, że twoją rolą jest konsekwentne stosowanie się do zaplanowanych zasad. Bez tego trudno liczyć na zadowalające efekty.

 

pozdrawiam Bartosz Stachowicz

W naszym Serwisie używamy plików cookies. Korzystając dalej z Serwisu, wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z Polityką prywatności. Wyrażenie zgody jest dobrowolne, w każdej chwili można ją cofnąć poprzez zmianę ustawień dotyczących plików „cookies” w używanej przeglądarce internetowej. Kliknij „Akceptuję”, aby ta informacja nie wyświetlała się więcej.