Jak uchronić dziecko przed nadwagą?       

Z roku na rok u coraz większej liczby dzieci pojawia się nadwaga, co w konsekwencji może wpłynąć na ich ogólne zdrowie i długość życia. Waga dziecka zależy nie tylko od dziedziczenia genów, ale przede wszystkim od odżywiania w pierwszych latach oraz wykształcenia nawyków żywieniowych w czasie późniejszym. Ogromną rolę odgrywają w tym rodzice.

 

Kształtowanie się metabolizmu dziecka

Najczęstsze problemy zdrowotne, jakie pojawiają się u dzieci z nadwagą, to:

  • męczliwość,
  • potliwość,
  • kłopoty gastryczne,
  • problemy z uprawianiem sportu,
  • próchnica.

W przyszłości może to zmienić się w cukrzycę choroby sercowo-naczyniowe, osteoporozę, a nawet zaburzenie płodności. Metabolizm dziecka kształtuje się jeszcze w łonie matki, a następnie w pierwszych trzech latach. Duże znaczenie ma odżywianie się kobiety w ciąży. Dieta powinna być odpowiednio zróżnicowana i zbilansowana. Podstawowym problemem w żywieniu małych dzieci jest to, że ich rodzice często je przekarmiają. W konsekwencji ich pociechy jedzą zbyt często i za duże porcje. Maluchy przechodzące na pokarmy stałe powinny jeść pięć razy dziennie w odstępach 3-4 godzinnych. Na tym etapie należy ograniczać sól i cukier. Słodycz nie powinna towarzyszyć każdemu posiłkowi.  

 

Ustanowienie nawyków żywieniowych

W przypadku starszych dzieci zachowanie zdrowej diety może być trudniejsze, ponieważ częściej sięgają one po przekąski między posiłkami. Z kolei nadmierna kontrola rodziców ma odwrotne skutki od pożądanych. Sposobem na zachowanie właściwej diety jest jedzenie wspólnego, rodzinnego obiadu. Z jednej strony dziecko się naje, a z drugiej uniknie niezdrowego jedzenia. Nie trzeba zmuszać domowników do spożywania tylko zdrowych produktów. Można samodzielnie przyrządzać dania typu fast food, jednak ze zdrowszych składników. Zamiast napojów gazowanych przygotuj sok lub kompot. Na gaszenie pragnienia poza posiłkami najlepsza będzie woda. Zachowanie zdrowej sylwetki zależne jest także od uprawiania sportu. Jeśli nie ma przeciwwskazań od lekarza, to dzieci powinny uczestniczyć na lekcje wychowania fizycznego, a także ruszać się w czasie wolnym. Rodzice powinni organizować im sportowe rozrywki lub zachęcać do prac przydomowych. Czas spędzany przed telewizorem, telefonem lub komputerem powinien być kontrolowany. Ruch umożliwia fizyczny rozwój, a także spala nadmiar kalorii. 

 

Zdrowe nawyki i zdrowe składniki

Jeśli dziecko ma już problemy z nadwagą, rodzice powinni razem z nim podjąć stosowne kroki. Przede wszystkim trzeba stopniowo usuwać z diety biały cukier. W tym celu można uzgodnić z dzieckiem listę słodkości, które będzie spożywał w ograniczonej ilości. Doskonale nadają się do tego:

  • miód,
  • lody z przecierów owocowych,
  • ciastka owsiane,
  • kakao.

W jego diecie nie powinny pojawiać się produkty takie jak:

  • parówki,
  • paluszki rybne,
  • sery topione,
  • sklepowe ciasteczka,
  • tradycyjne dania z fast foodów (frytki, hamburgery, pizze, zapiekanki).

Często rodzice nie wiedzą, jakie dania należy przygotowywać, by były one zdrowe i odpowiednie dla dzieci. Można skorzystać z porady dietetyka Bartosza Stachowicza, które realizowane są także online. Rodzice powinni również zdawać sobie sprawę z tego, że dzieci będą zachowywać się podobnie jak dorośli. Dlatego w przypadku prowadzenia siedzącego trybu życia z uwzględnieniem niezdrowej diety trudno oczekiwać innego zachowania od swoich dzieci. Wpływ na ich żywienie mają także rówieśnicy, a to z kolei związane jest z zakupami w sklepiku szkolnym czy różnego rodzaju imprezami i wyjściami klasowymi. Wybór dokonywany przez dziecko będzie zależny od tego, do jakich smaków się przyzwyczai. Dlatego przygotowywane dla niego dania powinny być różnorodne, lecz jednoznacznie zdrowe. W ten sposób można uniknąć zbyt częstego sięgania po chipsy, słodkie bułki itd.

 

pozdrawiam Bartosz Stachowicz

W naszym Serwisie używamy plików cookies. Korzystając dalej z Serwisu, wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z Polityką prywatności. Wyrażenie zgody jest dobrowolne, w każdej chwili można ją cofnąć poprzez zmianę ustawień dotyczących plików „cookies” w używanej przeglądarce internetowej. Kliknij „Akceptuję”, aby ta informacja nie wyświetlała się więcej.