Najczęściej popełniane błędy żywieniowe

Mimo dużego dostępu do wiedzy, różnego rodzaju akcji propagandowych promujących zdrowy tryb życia, wciąż ogromna liczba osób w różnym wieku popełnia podstawowe błędy żywieniowe. Błędy te dotyczą nie tylko stylu jedzenia, ale również sposobu przygotowywania posiłków, czy też pory ich spożywania. Dziś postaramy się omówić trzy najczęściej popełniane błędy żywieniowe.

 

Co to znaczy zdrowo jeść?

O tym, że jedzenie jest ważne, nie trzeba nikogo specjalnie przekonywać. Wiemy, że jedzenie i picie, podobnie jak powietrze jest niezbędne do życia. Organizm sam domaga się jedzenia w sytuacji, kiedy przez dłuższy czas nie otrzymuje odpowiedniego jedzenia czy picia. Jedzenie to energia, energia to życie. Organizm człowieka podobnie jak auto bez paliwa „daleko nie ujedzie”. W ciągu całego dnia należy dostarczyć ciału odpowiednich makroskładników, czyli składowych organizmu takich jak: białko tłuszcze oraz węglowodany. Do życia w zdrowiu konieczne jest również dostarczenie odpowiedniej ilości mikro i makroelementów, jak również witamin. Do tego, żeby zapewnić odpowiednią Wchłanialność substancji odżywczych i transportowanie ich do najdalszych części ciała potrzebna jest woda.

 

Za mało pijemy

Pierwszym, nie znaczy wcale, że najważniejszym problemem ludzi jest zbyt mała ilość spożywanej wody w ciągu doby. Zwykło się uważać, że wszystko, co płynne, jest sposobem na nawodnienie organizmu. Chcąc zdrowo się odżywiać, bardzo często osoby spożywają ogromne ilości soków z owoców, niekiedy warzyw, jedząc zupy, uważają, że ich ciała z całą pewnością są nawodnione właściwie. Tymczasem problemy ze skórą, chroniczne zmęczenie, szara cera i skłonność do opuchniętych kostek mówią zgoła coś innego. Organizm człowieka potrzebuje wody. Rodząc się, ciało człowieka w 70% składa się z wody, pod koniec życia wody w organizmie jest zdecydowanie mniej. Nie uzupełniając wody, człowiek sprawia, że jego ciało szybciej się starzeje. Pite soki to dla organizmu w olbrzymim skrócie źródło energii – jedzenie, a nie nawodnienie. Człowiek dla utrzymania prawidłowej pracy narządów wewnętrznych powinien wypijać minimum 8 szklanek wody. Dobrym „monitorem” nawodnienia organizmu jest kolor moczu. Jedynie rano powinien być on ciemniejszy. W ciągu dnia jego barwa powinna być słomkowa.

 

Energia z węglowodanów – kaszy, ziaren nie warzyw

Drugim niezwykle popularnym błędem w żywieniu jest unikanie spożywania węglowodanów celem redukcji wagi. Człowiek może funkcjonować dzięki kilku rodzajom energii. Jedną z podstawowych jest podstawowe zapotrzebowanie na energię, czyli ilość energii z pożywienia, jaką potrzebuje człowiek tylko dla zapewnienia odpowiedniej pracy narządów wewnętrznych. Zabierając ciału energię, sprawiamy, że mózg człowieka nie pracuje normalnie. Znów upraszczając mocno to, co dzieje się wewnątrz orgiazmu musi wybierać, gdzie ograniczyć ilość pożywienia, energii, by zachować ciało przy życiu. Człowiek odczuwa częste bóle głowy, chroniczne przemęczenie mimo niewielkiej aktywności fizycznej, czy różnego rodzaju problemy ze skórą, czy układem pokarmowym i wydalania. Cały organizm ulega rozchwianiu. Dla utrzymania zdrowia dieta musi aż min. 55% dostarczać energii z węglowodanów. Nie chodzi jednak o energię z warzyw i owoców a energię z ziaren, kasz, produktów z pełnego przemiału, które stopniowo uwalniają energię przez dłuższy czas – zapobiegając skokom insuliny i zachwiania poziomu glukozy we krwi.

 

Odchudzam się nie jem tłuszczu

Odchudzanie to najczęstsza terapia, jakiej się poddają ludzie w każdym wieku. Tłuszcze potrzebne są dla zapewnienia właściwego wchłaniania witamin i utrzymania ciała w zdrowiu. Zbyt mała ilość tłuszczu w diecie może przyczyniać się w przypadku kobiet do zaburzenia miesiączkowania, czy też problemów z cerą, włosami, paznokciami, występowaniem różnego rodzaju chorób skóry. Wszystko z powodu rozchwiania poziomu witamin i mikroelementów w diecie, czyli „niedożywienia ciała”.

 

pozdrawiam Bartosz Stachowicz

W naszym Serwisie używamy plików cookies. Korzystając dalej z Serwisu, wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z Polityką prywatności. Wyrażenie zgody jest dobrowolne, w każdej chwili można ją cofnąć poprzez zmianę ustawień dotyczących plików „cookies” w używanej przeglądarce internetowej. Kliknij „Akceptuję”, aby ta informacja nie wyświetlała się więcej.