Dowiedz się, o której godzinie spożywać ostatni posiłek dnia

O której godzinie spożywać ostatni posiłek?

Powszechnie wiadomo, że regularna i zbilansowana dieta jest najważniejsza w prawidłowym funkcjonowaniu organizmu, a także zachowaniu zdrowia. Powstają różne diety, często dopasowywane do indywidualnych celów. Tak więc dieta mająca na celu utratę masy ciała, powinna charakteryzować się ujemnym bilansem kalorycznym, natomiast dieta na podniesienie masy mięśni musi obfitować w np. białko. Jednakże wspólnym elementem każdej z nich powinna być regularność spożywania posiłków, a także zachowanie podobnych odstępów czasu pomiędzy nimi.

 

Czy spożywanie posiłków po godzinie 18 sprawia, że przybiera się na wadze?

Jest to powszechnie powtarzany mit, który jest zakorzeniony w mentalności wielu ludzi. Funkcjonuje bowiem przekonanie, że organizm w trakcie snu znacznie spowalnia przemianę materii organizmu, a kalorie, które nie zostaną spalone przed snem, w 100% zostaną odłożone w postaci tkanki tłuszczowej. Istnieje jeden warunek, kiedy ta teoria będzie prawdziwa, a mianowicie – osoba, która jest na diecie, musiałaby kłaść się spać pomiędzy godziną 19, a 20. A więc wniosek z tej zasady jest taki, że ostatni posiłek powinien być spożywany około jednej do dwóch godzin przez położeniem się spać. Zdrowy organizm w tym czasie bez problemu powinien poradzić sobie ze strawieniem posiłku, co umożliwi również spokojne zaśnięcie bez odczuwania głodu. Bardzo ważne jest, aby przed snem dostarczyć organizmowi odpowiednio zbilansowany posiłek, aby czas regeneracji tkanek podczas snu był jak najbardziej zoptymalizowany.

 

Jakie posiłki jeść na kolacje, a których należy unikać?

Poza konkretna godziną kolacji bardzo ważne, a może nawet i ważniejsze jest to, co zostanie wtedy zjedzone. Oto lista posiłków, które idealnie nadają się na kolację:

  • pieczony łosoś z ziołami,
  • brązowy ryż z warzywami z patelni,
  • twarożek z rzodkiewką,
  • sałatka z warzyw, np. grecka,
  • smoothie z płatków owsianych, jogurtu i owoców.

Najgorsze co można zjeść przed snem, poza fast-foodami i chipsami to oczywiście ciężko strawne potrawy, które na pozór mogą wydawać się zdrowe i zgodne ze zasadami zdrowego odżywiania. Oto lista niektórych z nich:

  • warzywa kapustne (kalafior, brokuł, kapusta),
  • warzywa strączkowe (groch, soczewica, ciecierzyca, fasola),
  • pieczywo,
  • smażone mięsa i ryby.

Jeżeli potrzebują Państwo zdrowej i zbilansowanej diety, najlepiej udać się po poradę do specjalisty dietetyka, który pomoże dobrać odpowiednie produkty oraz opracuje indywidualny plan żywieniowy odpowiadający potrzebom i wyznaczonym celom.

 

 

pozdrawiam Bartosz Stachowicz

W naszym Serwisie używamy plików cookies. Korzystając dalej z Serwisu, wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z Polityką prywatności. Wyrażenie zgody jest dobrowolne, w każdej chwili można ją cofnąć poprzez zmianę ustawień dotyczących plików „cookies” w używanej przeglądarce internetowej. Kliknij „Akceptuję”, aby ta informacja nie wyświetlała się więcej.