Pierwsze spotkanie z dietetykiem. Jak się do niego przygotować?

Zdrowe odżywianie wpływa na odporność organizmu, co z kolei chroni od zachorowań, które nas niestety nie omijają. Dlatego tak istotną sprawą jest zbilansowanych posiłków, bogatych w składniki wspierających układ immunologiczny.

Przed nami pełnia sezonu, czyli dostęp do polskich warzyw i owoców, które są najzdrowsze. Mamy więc doskonałą okazję, by dostarczyć organizmowi wszystkich witamin i minerałów, których potrzebuje. Nie oznacza to, że mamy warzywa i owoce spożywać sezonowo, bo musimy dbać o zdrowie przez cały rok. Chodzi o to, że teraz będą najwartościowsze i najsmaczniejsze, ponieważ dojrzewają w słońcu i pochodzą od polskich dostawców. Jedzenie ich na surowo, dodając do sałatek lub dań gotowanych czy pieczonych, poprawi naszą odporność. Powinniśmy spożywać je w dużych ilościach, m.in. przygotowując soki warzywno-owocowe. Zastąpmy kaloryczne dania właśnie tymi produktami, a wtedy zrzucimy kilka kilogramów nadwagi.

 

Jakie posiłki są wskazane dla naszego zdrowia?

Zacznijmy od tego, że posiłki powinny być regularne i spożywane w odpowiednich ilościach. Najważniejsze jest śniadanie, którym powinniśmy się nasycić, żeby mieć energię na cały dzień. Zapominamy o tej zasadzie, którą rodzice wpajali nam od dziecka. Lekarze i dietetycy mówią aż nadto o obfitym pierwszym śniadaniu. W sumie radzą przynajmniej 4 posiłki dziennie, w regularnych odstępach czasu. Zwracajmy uwagę, by kolację spożywać do godz. 18:00. Jest to niezmiernie ważna zasada, ponieważ nasycając żołądek w późnych porach, jedzenie nie zdąży się przetrawić i rano wstaniemy syci. Sposób żywienia pozwala na utrzymanie stałego poziomu glukozy we krwi, dzięki czemu unikniemy niekontrolowanych napadów głodu. Nie podjadamy między posiłkami. Sięgajmy po jogurty, owoce, a kiedy mamy ochotę po kawałek czekolady, która doskonale wpływa na pracę mózgu. Nie słuchajmy, że kalorii mamy unikać, bo odpowiednia dawka jest niezbędna, szkodzi tylko ich nadmiar. Poradnia dietetyczna Metamorfoza, która układa programy radzi, by dania były zróżnicowane i w odpowiednich porcjach. W diecie powinny znaleźć się produkty zbożowe, które wpływają na prawidłowe wydzielanie hormonów odpowiedzialnych m.in. za sytość. Zalecane spożywanie płatków zbożowych, kaszy i makaronów.

 

Czy istnieje dieta cud?

Dieta cud nie istnieje. Nie ma takich tabletek, które pozwolą schudnąć w szybkim tempie. Nawet gdy pojawią się w sprzedaży, spowodują negatywne skutki dla organizmu. Internet jest nasycony wszelkiego rodzaju poradami, czyli dietami sokowymi, owocowymi, głodówkami itp., które pomagają, ale tylko chwilowo, ponieważ po ich zakończeniu, nie tylko wrócimy do swojej wagi, ale też przytyjemy. Dlaczego? Ponieważ organizmu nie oszukamy. Potrzebuje bowiem składników odżywczych do normalnego funkcjonowania. Jeśli w zastosowanej diecie ich nie będzie, pobierze z nagromadzonego zapasu. Po zakończonej kuracji odchudzającej zaczniemy dostarczać organizmowi brakujących składników, musi więc uzupełnić braki, co w efekcie wywołuje znany nam efekt jo-jo. Podobnie jest z każdą dietą, która obiecuje zgrabną figurę po kilku tygodniach stosowania. Zanim zdecydujemy się na kurację, skontaktujmy się z dietetykiem lub lekarzem, żebyśmy nie pogorszyli swojego stanu zdrowia. Dieta zawsze pomaga, ale wymaga sporych wyrzeczeń, jak np. unikanie słodyczy, słodkich napojów gazowanych i wyeliminowanie z jedzenia ulubionych, wysokokalorycznych.

 

Jak się przygotować do pierwszego spotkania z dietetykiem?

Dobra dieta powinna być ustalana ze specjalistą, który ją dobierze na podstawie naszego trybu życia i struktury ciała, wieku, płci. Plan żywieniowy jest dopasowywany indywidualnie do każdej osoby. Dietetyk w gabinecie odpowiednio dobiera produkty i komponuje z nich posiłki. Zapisując się na spotkanie z dietetykiem, musimy się odpowiednio przygotować. Na pierwszej wizycie specjalista od żywienia przeprowadzi z nami wywiad zdrowotny i żywieniowy. Musi najpierw czegoś się o nas dowiedzieć, żeby mógł pomoc. Dlatego bądźmy przygotowani na pytania odnośnie do dotychczasowego sposobu żywienia, stylu życia, aktywności fizycznej, upodobań kulinarnych, ilości spożywanych posiłków, przebytych chorób oraz dolegliwości, z jakimi się zmagamy. Jeśli stosowaliśmy wcześniej kuracje odchudzające, musimy o tym powiedzieć na spotkaniu. Nie starajmy się niczego ukrywać, ponieważ przychodzimy po pomoc. Specjalista wykonuje analizę składu ciała i pomiary antropometryczne: obwód w pasie, biodrach i w talii. Ocenia stan odżywienia naszego organizmu i pokazuje błędy, jakie popełnialiśmy. Wspólnie omówimy założenia indywidualnego planu żywieniowego, czas osiągnięcia celu i harmonogram spotkań.

 

 

pozdrawiam Bartosz Stachowicz

W naszym Serwisie używamy plików cookies. Korzystając dalej z Serwisu, wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z Polityką prywatności. Wyrażenie zgody jest dobrowolne, w każdej chwili można ją cofnąć poprzez zmianę ustawień dotyczących plików „cookies” w używanej przeglądarce internetowej. Kliknij „Akceptuję”, aby ta informacja nie wyświetlała się więcej.