Dlaczego i jakie zupy warto spożywać będąc na diecie?

Zupy w diecie

Zupy dla wielu osób są zbędnym posiłkiem – jest to zdecydowanie błędne założenie, ponieważ jedzenie tylko stałych pokarmów znacznie utrudnia pozyskanie cennych wartości odżywczych oraz substancji wspomagających przemianę materii. Jednak z jakich składników przygotowywać zupy, aby ich spożywanie przyczyniło się do poprawy kondycji zdrowotnej? W powyższym artykule podpowiadam, jak przyrządzać zdrowe i dietetyczne zupy oraz dlaczego warto włączyć jej do swojej diety.

 

Cudowna moc warzyw w zupach

Jedna porcja zupy na bazie jarzyn, bez tuczących dodatków w postaci tłustych mięs, zasmażki czy śmietany dostarcza do organizmu zaledwie 100-200 kcal, jednocześnie wywołując pożądane uczucie sytości. Niska kaloryczność warzywnych zup sprawia, że ich spożywanie nawet w większych ilościach nie powoduje przybierania na wadze, a co więcej wspomaga odchudzanie oraz utrzymanie prawidłowej masy ciała. Wszystko to dzięki warzywom, które są źródłem błonnika, antyoksydantów i enzymów – czyli cennych składników odpowiedzialnych m.in. za:

  • poprawę czynności trawiennych;
  • przyśpieszenie metabolizmu;
  • redukcję nadmiaru wody w organizmie;
  • oczyszczenie organizmu z toksyn.

Oprócz tego błonnik zawarty w warzywach zapobiega wyrzutom insuliny i jej nadmiernym wahaniom. Dzięki temu zupy warzywne są nierzadko jednym z głównych składników diety dla cukrzyków. Co więcej, wywary warzywne to źródło witamin oraz mikroelementów, niezbędnych dla zdrowia i prawidłowego funkcjonowania organów wewnętrznych. W tym miejscu warto wspomnieć, że marchew pod wpływem wysokiej temperatury zyskuje więcej beta-karotenu, z kolei w gotowane pomidory stają się bogatsze o likopen.

 

Jak przyrządzać zupy, aby były dietetyczne i zdrowe?

Odpowiednio przygotowane zupy to bogactwo wielu substancji odżywczych, a ich spożywanie może pozytywnie wpłynąć na kondycję organizmu. Natomiast nie każda zupa będzie zdrowym i dietetycznym posiłkiem. Dlatego warto pamiętać o właściwym doborze składników.

Zupy najlepiej komponować z wielu warzyw o różnych barwach i walorach smakowych, aby urozmaicić zarówno wartość odżywczą, jak i smak zupy. W tym celu warto także dodać do wywaru nieco świeżej zieleniny w postaci: natki pietruszki, lubczyku, szczypiorku, koperku, szpinaku, botwiny czy czosnku niedźwiedziego. Dzięki zielonym dodatkom zupa zyska właściwości detoksykacyjne. Z kolei osoby, które lubią wyraziste smaki, mogą dodać do zupy ostre i intensywne przyprawy, będące termogenikami wspomagającymi spalanie kalorii. Należą do nich m.in.: curry, pieprz, chilli, kurkuma, gałka muszkatołowa.

Natomiast należy unikać dodawania do zup gotowych wzmacniaczy smaku np. bulionu, a zamiast niego można użyć np. sosu sojowego, chrzanu czy octu jabłkowego. Dodatkowo dla urozmaicenia wartości odżywczych zupy, do wywaru można dodać chude mięso będące źródłem białka oraz rośliny strączkowe bogate w zdrowe białko i węglowodany.

 

 

pozdrawiam Bartosz Stachowicz

W naszym Serwisie używamy plików cookies. Korzystając dalej z Serwisu, wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z Polityką prywatności. Wyrażenie zgody jest dobrowolne, w każdej chwili można ją cofnąć poprzez zmianę ustawień dotyczących plików „cookies” w używanej przeglądarce internetowej. Kliknij „Akceptuję”, aby ta informacja nie wyświetlała się więcej.